Sähköauton latausaseman saa asennettua taloyhtiöön tai omakotitaloon vaivattomasti, kun asialla on ammattitaitoinen tekijä. Johtoryhmä on porilainen sähkösuunnittelua sekä -asennusta tarjoava yritys, joka on hoitanut myös useita sähköautojen latauspisteiden asennuksia.
Latausaseman hankkiminen voi tulla ajankohtaiseksi, sillä liikenne sähköistyy vauhdilla. Monet autonvalmistajat ovat kertoneet jopa lopettavansa kokonaan polttomoottoriautojen valmistamisen. Ladattavien hybridi- ja täyssähköautojen yleistyminen on johtanut siihen, että autojen latausmahdollisuuksia täytyy miettiä jo talojen rakentamisvaiheessa sekä myös remontoinnissa.
Tavallisesta pistorasiasta sähköautoa ei kannata ladata, sillä se ei ole turvallinen lataustapa. Pistoketta ei ole tehty suurta rasitusta varten, joka syntyy auton lataamisesta. Siksi sähköautoa varten pitäisi asentaa aina erillinen latausasema.
Uudistunut laki velvoittaa latauspaikan rakentamiseen
Marraskuussa 2020 tuli voimaan laki, jonka mukaan taloyhtiön täytyy rakentaa parkkipaikalle latausvalmius kaikkiin pysäköintipaikkoihin, jos paikkoja on enemmän kuin neljä. Laki koskee uusia rakennuksia sekä laajamittaisesti remontoitavia taloyhtiöitä. Uusi laki koskee myös julkisia rakennuksia, sillä julkisten rakennusten täytyy asentaa latauspiste parkkipaikalle, jos paikkoja on yli 20. Säännöt ovat siis erilaiset taloyhtiöille ja julkisessa käytössä oleville rakennuksille.
Latausvalmius ja latauspiste eroavat toisistaan. Latausvalmius tarkoittaa sitä, että parkkipaikalle on mahdollista asentaa latauspisteitä sähköautoille. Latausvalmius tarkoittaa siis käytännössä sitä, että johdotus on kunnossa latausasemaa varten.
Latauspiste puolestaan kattaa latausvalmiuden sekä itse sähköauton latausaseman. Autojen latauspisteiden hinnat vaihtelevat ominaisuuksista sekä lataustehosta riippuen. Joissakin latausasemissa on älyominaisuuksia, jotka lähettävät tietoja latauksen etenemisestä suoraan asukkaan puhelimeen. Älykkäissä latauspisteissä on myös erilaisia latauksenhallintaominaisuuksia.
Taloyhtiöihin sopii mainiosti älykäs latausasema, joka tunnistaa jokaisen autoilijan latausmäärän. Tällä tavalla sähkölaskuista ei tule riitaa taloyhtiössä, sillä jokaisen sähköauton omistajan kulutus on tiedossa.
Latauspisteiden hankintaan voi saada avustusta
Sähköauton latauspisteen hankkimiseen voi saada avustusta Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskuksesta, eli ARA:sta. Tukea voi saada enintään 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista ja 90 000 euroon asti.
Hakemukseen ja tukeen kannattaa tutustua hyvissä ajoin ennen latausinfran rakentamista, koska jo valmistuneeseen remonttiin tukea ei voi hakea. Asiasta voi lukea tarkempia yksityiskohtia ARA:n sivuilta.
Johtoryhmällä on vankka kokemus latauspisteiden asennuksesta
Kun sähköautolle pitäisi saada latausasema tai latausvalmius, Johtoryhmän ammattilaiset ovat valmiita auttamaan. Olemme asentaneet lukuisia latausasemia taloyhtiöihin ja meiltä löytyy kokemusta myös omakotitaloihin tehdyistä asennuksista.
Tulemme ensin antamaan arvion asennuksen hinnasta ja kestosta sekä käymme paikan päällä kohteessa. Latauspisteen asennuksen kesto riippuu hyvin pitkälti siitä, miten uusi talo on kyseessä. Jos latausvalmius on kunnossa ja kaikki edellytykset latauspisteen käytölle täyttyvät, asennukseen menee vain tunteja. Haastavissa kohteissa työhön voi mennä päivä.
Jos latauspisteitä varten täytyy kaivaa kaapeleita maahan tai tehdä muuta maanrakennustyötä, asennus vaatii myös kaivinkoneurakoitsijan apua. Sähköauton latauspisteen asennuspaikalla on siis paljon merkitystä, kun arvioidaan työn kestoa ja hintaa.
Oli kyse sitten taloyhtiöstä, julkisesta rakennuksesta tai omakotitalosta, niin Johtoryhmä tietää, miten latauspiste asennetaan onnistuneesti! Autamme asiakkaitamme mielellämme jokaisessa sähköurakointia koskevassa kysymyksessä, joten ota rohkeasti yhteyttä.